Mindfulness

Binnen mijn praktijk maak ik gebruik van mindfulness.
Mindfulness kun je vertalen als aandachtgerichtheid of opmerkzaamheid. Het is ontleend aan de Boeddhistische meditatie zoals o.a. onderwezen door zenleraar Thich Nhat Hanh en voor de westerse wereld verder ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn.

 

Bij het beoefenen van Mindfulness leer je om je aandacht te richten op één ding tegelijk en je meer bewust te worden van elk moment. Je leert om meer te gaan leven in het hier en nu en wordt je meer bewust van gedachten (over het verleden of de toekomst, zorgen, plannen) die je daarvan zouden kunnen weerhouden. Je leert om deze gedachten los te laten als je er niet mee bezig wilt zijn. Het beoefenen van Mindfulness meditatie heeft een positief effect op lijfelijke en psychische stressklachten en pijnklachten. Het helpt je om je beter te kunnen ontspannen en geeft een positieve verandering in je leefstijl. Je krijgt een positiever beeld van jezelf en je omgeving en het verbetert de kwaliteit van je leven.

 

Mindfulness leren

Als je Mindfulness wil leren kun je gebruik maken van formele oefeningen:
Dit zijn meditatieoefeningen waarvoor je echt even de tijd moet nemen. Er zijn oefeningen waarbij je met je aandacht naar verschillende delen van je lichaam gaat (bodyscan), zitmeditatie oefeningen, loopmeditatie, yoga en bewegen in aandacht.
Daarnaast leer je Mindfulness door niet formele oefeningen waarbij het erom gaat om in je dagelijkse leven activiteiten met volle aandacht te doen.
Binnen mijn praktijk maak ik regelmatig gebruik van Mindfulness oefeningen.